Tijd voor taart: ISAE 3000 verklaring in ontvangst genomen

1 augustus 2022 | Frontline Solutions

Op de foto: Links: Ramon Bakker, Manager Operations en rechts: Lisa Houwer, QSN consultant

 

Yes, het was weer eens tijd voor taart! De aanleiding is de ISAE-verklaring die we hebben ontvangen. Een ISAE-verklaring is, simpel gezegd, een verklaring waarmee je aantoont dat je als organisatie ‘in control’ bent. Op het gebied van Informatiebeveiliging was dit al duidelijk door onze ISO-27001 certificering. Met de ISAE-verklaring weten onze klanten dat het uitbestede proces van de implementatie en het beheer van het klantcontactcenter in goede en veilige handen is. Het klinkt simpel, maar deze verklaring krijg je niet zomaar. Wij kregen hierbij de deskundige hulp van QSN, specialist in compliance en certificering.

 

In de ruim 30 jaar dat we ons met klantcontact bezighouden, zagen we de branche behoorlijk veranderen. Uiteraard op het gebied van technologie, maar zeker ook in de manier waarop zaken door toekomstige klanten werd uitgevraagd. Zo kwam in aanbestedingen rond 2015/2016 steeds vaker de vraag naar ISO 27001. Het was een logische stap om daar – samen met QSN – in 2016 mee aan de slag te gaan. In 2017 konden we in aanmeldingen trots vermelden dat het certificaat in ons bezit was. De laatste tijd zagen we steeds vaker de vraag naar een ISAE-verklaring; dat je aantoonbaar in control bent als organisatie.

 

Samenwerking met QSN

Ramon Bakker, Manager Operations: “Wij zijn heel goed in alles rondom klantcontact en QSN is dat in alles rondom certificeringen. In 2016 startte onze samenwerking, toen voor de ISO-certificering. Met dit soort jaarlijks terugkerende processen is een objectieve blik nodig om alle mensen scherp te houden. Dan is het fijn dat je gebruik kunt maken van hun kennis en expertise, dat is van grote meerwaarde. Het maakt ook dat we iedere keer een stap zetten in onszelf verbeteren. Toen dus enige tijd geleden de vraag op tafel kwam voor de ISAE-verklaring, was het voor ons heel logisch om samen met hen deze stap te zetten.”

 

Wij zorgen dat klantcontact werkt

“Tijdens het proces kwam trouwens vanuit een andere opdrachtgever ook de vraag naar een SOC 2-verklaring, dat is de Amerikaanse variant van ISAE 3000. Die namen we gelijk mee in het lopende traject en we hopen deze zomer de aanvullende type 2 verklaring te ontvangen. Zeker weten dat dat weer een taart-moment is!”

Onze (toekomstige) klanten willen zich ervan verzekeren dat het uitbestede proces van de implementatie en het beheer van hun contact center in goede en veilige handen is. Dat is wat de ISAE 3000 & SOC 2 type 1 verklaring bewijzen. Hoe gaaf is dan om te kunnen melden dat we inmiddels de verklaring in ontvangst hebben genomen!”